bears and more • Klaus Pommerenke
 
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7. September 2014
Enbridge Northern Gateway-Pipeline wird erst
nach 2018 betriebsbereit sein – wenn überhaupt
 
John Carruthers, Präsident der Enbridge Northern Gateway Pipelines, erklärte höchstpersönlich, dass der Inbetriebnahme-Zeitpunkt der geplanten Pipeline von den Teersande-Abbaugebieten in Alberta nach Kitimat im Jahr 2018 nicht mehr zu halten sei. Zu stark sind die Widerstände gegen das Projekt, zu viele juristische Klagen gegen das Pipelinevorhaben werden durch alle Gerichtsinstanzen bis hin zum Obersten Kanadischen Gericht verhandelt werden müssen. Es ist eine späte Einsicht und manche meinen bereits, dass dies die erste Strophe des Abgesangs für das ganze Pipelineprojekt sein könnte, da langsam auch die Investoren ungeduldig werden und sich nach Alternativen umzusehen beginnen. Ursprünglich war geplant, mit dem Bau der Pipeline schon im Sommer 2014 zu beginnen. Sämtliche Baumaßnahmen sollten Ende des Herbstes 2017 abgeschlossen sein. Die Erfüllung der fünf Bedingungen, welche die Provinzregierung von BC Enbridge gestellt hat, um der Realisierung des Projekts überhaupt zustimmen zu können, sind noch in weiter Ferne. Die zufriedenstellende Abarbeitung der 209 Bedingungen des Joint Review Panel, unter denen es das Projekt der kanadischen Regierung empfohlen hat, könnte Jahre dauern. Einen neuen Zeitpunkt für die mögliche Inbetriebnahme der Pipeline hat Carruthers wohlweislich nicht genannt. Derzeit wagt bei Enbridge niemand zu denken, was die Hoffnung vieler Menschen, die entlang der Küste von BC leben, von First Nations und Umweltschutzgruppen ist: Dass irgendwann einmal das ganze Pipelineprojekt aufgegeben werden könnte.
211.806 Einwohner von BC haben bereits den Aufruf der Dogwood Initiative unterzeichnet „I pledge to support a citizens’ initiative to give British Columbians the chance to vote on plans to expand pipelines and oil tanker traffic on our coast“. Der Sierra Club BC hat seine Pull Together-Aktion gestartet, um Spendengelder zu sammeln, damit die juristischen Klagen von acht First Nations-Gruppen gegen die Entscheidung des Joint Review Panel für den Bau des Northern Gateway-Projektes finanziell unterstützt werden können. Die Raincoast Conservation Foundation, die Living Oceans Society und ForestEthics Advocacy klagen über Ecojustice ebenfalls gemeinsam gegen die Entscheidung des Joint Review Panel. Über 100 First Nations-Gruppen unterzeichneten die „Save the Fraser Declaration“ gegen das Enbridge-Projekt. Die Allianz der Coastal First Nations gegen Enbridge ist stärker als jemals zuvor. Fast ein Viertel der Pipelineroute würde durch das traditionelle Territorium der Carrier Sekani führen. Sie erlauben dem Enbridge-Konzern nicht einmal Erkundungsarbeiten für den Pipelinebau. „If they ever come into our territories, our people will be there and they will be escorted out“, erklärte Tribal Chief Terry Teegee. Dutzende Wissenschaftler sprachen sich in einer öffentlichen Erklärung im Juni 2014 gegen das Northern Gateway-Projekt aus, viele Nobelpreisträger gegen den Teersande-Abbau in Alberta, welcher das Öl liefert, das durch die Pipeline nach Kitimat gepumpt werden soll.
Nachfolgend ist der Bericht von Jonathan Hayward in der Vancouver Sun vom 4. September zum Eingeständnis Carruthers, dass der Inbetriebnahme-Zeitpunkt der Pipeline im Jahre 2018 nicht zu halten ist, wiedergegeben:
 
„Northern Gateway pipeline through B.C. unlikely to start up by 2018, project president says
Canadian Press, 4. September 2014
 
CALGARY – The president of the Northern Gateway pipeline says it’s unlikely the project will start up in 2018 as the company seeks to win over B.C. First Nations groups, many of which remain adamantly opposed to the $7.9-billion project.
‚We have stated that the earliest in-service date was 2018. That’s quickly evaporating because we need to have this time to meet with people‘, John Carruthers told a Calgary business audience on Thursday. ‚I’m not as fussed on what that date is. I’m more fussed on can we have the support we need to go ahead, so it’s positive for all people of Canada, including Aboriginal people?‘ ‚That’s going to take time and it’s going to take the time it takes.‘
So far, 26 First Nations groups along the route have signed agreements with Enbridge to take a share of a 10 per cent equity stake in the pipeline that the company had offered. Enbridge is now in talks with other groups about other ways to participate in the project, such as employment and procurement contracts. ‚There’s a lot of dialogue with both equity owners and non-equity at this point‘, Carruthers told reporters. But many First Nations along the route are vehemently opposed to the pipeline and have said they wouldn’t accept it under any circumstances. Lawsuits could tie the project up in court for years.
If built, Northern Gateway would ship 525,000 barrels per day of diluted oilsands crude from the Edmonton area to Kitimat, B.C., where the oil would be loaded on tankers and shipped to Asia. A smaller parallel line would ship condensate, an oilsands thinning agent, in the opposite direction. Northern Gateway received regulatory approval in June but the company proposing to build it, Enbridge Inc., has said it’s not in a rush to put shovels in the ground.
Carruthers said despite the delays, support from customers remains strong. The Canadian Association of Petroleum Producers foresees oilsands production growing by about two and half times by 2030 to 4.8 million barrels a day. The projected growth means there will likely still be strong demand for pipeline space if Northern Gateway starts up later than envisaged, said Warren Mabee, an energy policy expert at Queen’s University. ‚Pushing back by a couple of years on this project is not something that I think would kill it, but pushing it back for a couple of years does allow the forces that are aligning against it to solidify‘, he said.
The ability to access Asian markets is an enticing proposition for oilsands producers as it would mean better prices for their crude. But most producers have signed on to a variety of pipeline proposals to the west, east and south rather than bet that any one proposal. Analysts have said other proposals, such as TransCanada Corp.’s proposed Energy East pipeline to New Brunswick, are likely to be built before Northern Gateway. TransCanada is planning to file a regulatory application this month to the National Energy Board for the $12-billion Energy East proposal, most of which would make use of underused natural gas pipe that’s already in the ground. Startup for that line is currently targeted for 2018. In addition to discussions with First Nations, Enbridge is also in the process of pinning down a new cost estimate and working through 209 conditions imposed along with the regulatory approval.“
© Vancouver Sun
 
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