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3. Juni 2013 |
Provinzregierung von BC lehnt die Pläne zum Bau der Northern Gateway Pipeline von Enbridge in ihrer jetzigen Form ab |
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Am 31. Mai hat die Provinzregierung von BC gegenüber dem Joint Review Panel (JRP, Enbridge Northern Gateway Project Joint Review Panel) in einer schriftlichen Submission erklärt, dass sie die Pläne zum Bau der Northern Gateway Pipeline nach Kitimat in ihrer jetzigen Form ablehnt und zwar aus Umweltschutzgründen. In der Presseerklärung des Umweltministeriums von BC vom 31. Mai heißt es: „In the submission, the Province states that it cannot support the project as presented to the panel because Northern Gateway has been unable to address British Columbians’ environmental concerns.“ BC Umweltminister Terry Lake erklärte: „British Columbia thoroughly reviewed all of the evidence and submissions made to the panel and asked substantive questions about the project including its route, spill response capacity and final structure to handle any incidents. Our questions were not satisfactorily answered during these hearings … The panel must determine if it is appropriate to grant a certificate for the project as currently proposed on the basis of a promise to do more study and planning after the certificate is granted. Our government does not believe that a certificate should be granted before these important questions are answered.“ |
Die Provinzregierung hatte im Juli 2012 fünf Bedingungen für den Bau und Betrieb von Ölpipelines formuliert (vgl. Meldung vom 30.07.2012 auf dieser Website), die sie vom Enbridge-Konzern längst nicht erfüllt sieht, gerade hinsichtlich vorbeugender Maßnahmen, damit es nicht zu einer Ölpest kommt und hinsichtlich der Mittel und Kapazitäten zur Ölbekämpfung. „Northern Gateway has said that they would provide effective spill response in all cases. However, they have presented little evidence as to how they will respond“, sagte Umweltminister Lake. „For that reason, our government cannot support the issuance of a certificate for a pipeline as it was presented to the Joint Review Panel.“ Das JRP selbst hatte im April 2013 199 Bedingungen zum Pipelinebau und -betrieb formuliert, die erfüllt sein müssten, damit eine Zustimmung zum Northern Gateway Pipeline-Projekt überhaupt erfolgen könnte. Die Provinzregierung von BC kam zu dem Schluss, dass diese Bedingungen noch verschärft werden müssten. |
Glücklicherweise schenkte die Provinzregierung von BC den leeren Versprechungen von Enbridge keinen Glauben, dass man sich um detaillierte Maßnahmen zur Ölpestbekämpfung erst dann kümmern werde, wenn Pipelineprojekt und Öltankerverkehr genehmigt seien. Zu oft schon ist der Enbridge-Konzern durch seine mangelhafte Sicherheitskultur und durch stümperhafte, verspätet eingeleitete Ölbekämpfungsmaßnahmen bei Ölaustritten mit katastrophalen Umweltfolgen aufgefallen, als dass man ihm nochmals einen Vertrauensvorschuss hätte geben können. In der ablehnenden Stellungnahme der Provinzregierung zum Northern Gateway Projekt heißt es u. a.: „With respect to the pipeline itself, NG [Northern Gateway] has asserted that it will be able to effectively respond to all spills. With respect to the marine aspect of the project, NG has committed to responding to a spill of up to 32.000 tons within 6 – 12 hours, and to have the capacity to recover that amount of oil within 10 days. However, NG has presented little evidence about
how it will respond in the event of a spill. Put another way, it is not clear from the evidence that NG will in fact be able to respond effectively to spills either from the pipeline itself, or from tankers transporting diluted bitumen from the proposed Kitimat terminal.“ Auch auf das durch Kondensat erst fließfähig zu machende schmutzige Öl aus den Teersanden Albertas, welches schwerer ist als Wasser, bei einer Ölpest absinkt und kaum zu bergen wäre, geht der Bericht der Provinzregierung ein und auf das besonders schwierige Terrain, durch welches die Pipeline gebaut werden soll: „The project before the JRP is not a typical pipeline. For example: the behavior in water of the material to be transported is incompletely understood; the terrain the pipeline would cross is not only remote, it is in many places extremely difficult to access; the impact of a spill into pristine river environments would be profound. In these particular and unique circumstances, NG should not be granted a certificate on the basis of a promise to do more study and planning once the certificate is granted. The standard in this particular case must be higher. And yet, it is respectfully submitted, for the reasons set out below, NG has not met the standard. ‚Trust me‘ is not good enough in this case.“ Den vagen und vorläufigen Versprechungen des Konzerns, auf alle Ölkatastrophen jeglicher Größe rechtzeitig und umfassend reagieren zu können, schenkt selbst die Provinzregierung von BC keinen Glauben. |
Die komplette Stellungnahme der Provinzregierung zum 5,5 Milliarden CAD teuren Northern Gateway Pipeline-Projekt finden Sie unter www.env.gov.bc.ca/main/docs/2013/BC-Submission-to-NGP-JointReviewPanel_130531.pdf |
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Die ablehnende Haltung der Provinzregierung zum Pipeline-Projekt in seiner jetzigen Planungsvorlage bedeutet leider nicht das endgültige Aus für den beabsichtigten Pipelinebau nach Kitimat und den Öltankerverkehr entlang der Küste von BC oder gar eine Ablehnung anderer Pipelineprojekte, aber es ist ein wichtiger Teilerfolg. In der Presseerklärung des BC Umweltministeriums vom 31.05. heißt es ausdrücklich: „The position adopted by B.C. on the Northern Gateway Pipeline as currently proposed is not a rejection of heavy-oil projects. All proposals – such as Kinder Morgan’s Trans Mountain Pipeline Extension or the Kitimat Clean Project – will be judged on their merits. The Province’s five conditions would still apply.“ Die Chancen, dass Kinder Morgan die Kapazität seiner Trans Mountain Pipeline nach Burnaby bei Vancouver von ursprünglich geplanten 750.000 Barrel pro Tag sogar auf 890.000 Barrel pro Tag ausweiten kann, stehen nicht schlecht. Der Zeitungs-Mogul David Black will 25 km nördlich von Kitimat (DuBose-Gebiet) eine 13 Milliarden CAD teure Raffinerie bauen, um täglich 550.000 Barrel Öl aus den Teersanden Albertas zu verarbeiten. Es sollen täglich 240.000 Barrel Diesel, 100.000 Barrel Benzin und 50.000 Barrel Kerosin raffiniert werden. Die Ölrückstände, die hierbei entstehen würden, sollen in einer zweiten Pipeline Richtung Edmonton zurückgepumpt werden. Supertanker sollen dann von Kitimat aus zwar nicht das schmutzige Rohöl aus den Teersanden Albertas durch den engen Douglas Channel abtransportieren, dafür das in der Raffinerie hergestellte Diesel, Benzin und Kerosin. Die Gefahren für die Umwelt wären hierdurch nur unwesentlich geringer. „I can’t imagine anything worse leaking from a tanker than bitumen crude mixed with diluent but that doesn’t mean a supertanker full of processed crude is a safe or acceptable alternative for British Columbians“, sagte Elizabeth May von der Green Party in BC. |
Es wäre voreilig, sich schon jetzt über die Ablehnung des Northern Gateway Pipeline-Projektes durch die Provinzregierung zu freuen. „B.C.’s ‚opposition‘ to Enbridge is weak“, warnte Ian McAllister von Pacific Wild. „The truth is that the Province has simply rejected the proposal for now, stating that as it sits, Enbridge Northern Gateway Pipeline’s proposal does not meet the five conditions laid out by Christy Clark’s government in July of last year … The Province’s language is weak, and it is not binding in any way. This announcement is essentially a re-assertion of the 5 conditions and still leaves room for approval of the project at the Federal level.“ Will Horter, Direktor der Dogwood Initiative, mahnte ebenfalls zur Vorsicht: „The fight’s not over. Our Prime Minister could still attempt to force this unwanted project on an unwilling province over B.C.’s objections, but I think many British Columbians would not take kindly to that.“ Er sieht auch die Gefahr, dass über Nachverhandlungen unter Ausschluss der Öffentlichkeit das Pipeline-Projekt doch noch die Zustimmung der Provinzregierung von BC erhalten könnte: „It is true: Ottawa could still try pushing through an approval for Enbridge while relying on promises to make the project better after the review. However, the public process is now over, so this would mean any changes Enbridge might make to their proposal would presumably be evaluated behind closed doors … it would be political suicide for either Harper or Clark to make backroom changes to their position on such a controversial proposal. Another problem with a backroom, post-review deal with Ottawa and Alberta is that it would completely undermine the JRP process as well as future review processes. Why would 1.161 people make oral presentations to the JRP or why would interveners waste countless hours reviewing testimony and spend hundreds of thousands of dollars on lawyers if proposals can get revised and approved post-review through backroom negotiations? This approach would open up more legal and political risks than it would solve. Imagine what would happen to the upcoming regulatory review of the Kinder Morgan proposal if Victoria and Ottawa bring out the gaffers tape and approve Enbridge post review?“ Hoffen wir, dass genau dies nicht geschehen wird. |
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