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4. Mai 2015 |
Marine Planning Partnership (MaPP) zwischen 18 First Nations-Gruppen und der Provinzregierung von BC verabschiedet |
Am 27. April 2015 wurde die Marine Planning Partnership (MaPP) zwischen der Provinz BC und 18 First Nations-Gruppen verabschiedet. In der Pressemitteilung der MaPP heißt es: „Marine management took a significant step forward today, with the completion of plans under the Marine Planning Partnership (MaPP) for the North Pacific Coast; a co-led partnership between the Province of B.C. and 18 coastal Nations. The MaPP plans provide recommendations for key areas of marine management, including uses, activities and protection and will inform decisions regarding the sustainable economic development and stewardship of the coastal marine environment in the plan areas, which extend from Haida Gwaii to Campbell River on Vancouver Island. The marine plans do not address management of uses and activities that the Province considers to be federal government jurisdiction. Issues requiring federal government involvement would be subject to consultations with the federal government. MaPP is comprised of four separate but complementary sub-regional marine plans – Central Coast, Haida Gwaii, North Coast, and North Vancouver Island – that were developed collaboratively by all partners and were shaped by robust stakeholder advisory processes and engagement with coastal residents and other members of the public.” |
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© Marine Planning Partnership for the North Pacific Coast (MaPP) |
Peter Mallett wies in seinem Artikel im Vancouver Observer vom 28. April 2015 (Province and First Nations launch vital Marine Planning Partnership initiative) neben den vielen positiven Aspekten des Abkommens allerdings auch auf eine Schwachstelle hin: „One stakeholder conspicuously absent from Tuesday’s ceremony — as well as the recent consultation process — has been the federal government. Ottawa has jurisdiction over commercial fishing, marine transportation, liquid natural gas development (LNG) and management of private lands but so far is keeping its distance from MaPP. Most delegates attending Tuesday’s ceremony expressed concern over a lack of engagement from Ottawa but hoped that would soon change. ‘Until we get together with the federal government and work together, we are always going to have controversy,’ said Art Sterritt, Executive Director of Coastal First Nations. ‘The fact that is that we [First Nations] have rights, a right to title, a right to the economy and a right to the fish. We are not going to allow the federal government to bully us on anything, but we’d really just rather work with them on it. That is our intention in the future. We are optimistic that is going to happen sooner than later.’” |
Ob ein Streit wie z.B. um die diesjährige kommerzielle Heringsfischerei an der Westküste sich zukünftig vermeiden lässt, bleibt auch mit dem jetzigen Abkommen offen. Eine völlig ignorante Gail Shea, die kanadische Fischereiministerin, hatte dieses Jahr in drei Fischereizonen die kommerzielle Heringsfischerei wieder erlaubt – gegen die ausdrückliche Empfehlung ihrer eigenen Fischereiexperten im Ministerium. Die Haida Nation hatte erfolgreich gegen diese Entscheidung der Fischereiministerin geklagt und die Heiltsuk Nation erließ für ihr traditionelles Fanggebiet (Area 7) einseitig ein Verbot der kommerziellen Heringsfischerei. Die Heiltsuk erachteten die Erlaubnis der Fischereiministerin, dort kommerziell Hering zu fischen, als eine gravierende Verletzung der traditionellen Rechte der Heiltsuk Nation über ihr Territorium. Trotzdem zog die kommerzielle Fangflotte einen „Testfang“ von 689,9 Tonnen Hering aus dem Meer. Nach Einschätzung der Heiltsuk Nation war dies illegal. Gail Shea riskierte einen Fischereikrieg und eine Machtprobe mit den First Nations, für welche die traditionelle Heringsfischerei von existenzieller Bedeutung ist. „Our herring is our future, and we must protect it by any means necessary”, erklärte Marilyn Slett, Chief Councillor der Heiltsuk Nation in Bella Bella. Erst nach Androhung, die kommerzielle Fangflotte mit Booten und Leinen zu blockieren und der 72-stündigen Belagerung des Büros des Department of Fisheries and Oceans (DFO) bei Bella Bella durch die Heiltsuk Nation lenkte das Fischereiministerium ein. Unter dem Druck der Heiltsuk Nation wurde die kommerzielle Heringsflotte abgezogen. In der Pressemitteilung des Council heißt es zu diesem Erfolg: „…On Wednesday evening, Heiltsuk vessels escorted commercial herring boats as they made their way out of the Central Coast. After 10 days of intense negotiations and demonstrations following a herring seine fishery that violated the Heiltsuk’s ban, the Nation successfully closed Area 7 to the commercial gillnet fishery. ‘The fishery is going to be closed now,’ declared Chief Councillor Marilyn Slett late yesterday afternoon. ‘I don’t think the Department of Fisheries will announce that today. But we will.’ DFO advised gillnet harvesters to move to the Central Coast on March 24, and spent the next week conducting sounding and aerial surveys to find herring so that a fishery could be opened. With very few viable options, DFO attempted to open a fishery in area 6-16 on March 31. Industry did not fish the area, as the herring were too few, too small, and too deep to harvest – confirming the Heiltsuk’s own stock assessments. Given the bleak outlook, the commercial fleet departed the Central Coast. This was not the only success of the day. ‘We got a commitment to put together a joint management plan with DFO,’ said Heiltsuk resource stewardship director Kelly Brown. ‘They’ve never done this before.’ ‘This was a momentous day for our Nation. We have reaffirmed our jurisdiction over our territory,’ said Slett.” (Departure of empty gillnet boats from Central Coast validates Heiltsuk concerns over lack of herring, 2. April 2015). |
Auf der Website von Pacific Wild (www.pacificwild.org) finden Sie unter „Herring Action-2015 Update“ viele weitere Informationen (Filme, Zeitungsberichte, Presseerklärungen) zum Problem der vom DFO legitimierten kommerziellen Heringsfischerei, welche mit ihren Raubzügen die Heringsbestände bereits jetzt nahe an den Bestandszusammenbruch gebracht haben. Das, was man dem DFO anvertraut, wird aus kommerziellem Interesse und unter dem Deckmantel (geschönter) wissenschaftlicher Daten bis zum völligen Bestandszusammenbruch ausgebeutet – diese Feststellung gehört bei den First Nations entlang der Küste von BC inzwischen zum Allgemeinwissen. Durch die neue Marine Planning Partnership und das entschlossene Handeln der First Nations dürfte es das DFO zukünftig zumindest deutlich schwerer haben, die Herings- wie auch die Pazifischen Wildlachspopulationen vollends zu ruinieren.
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